Posted on

Predlog zakona o zaradama u javnom sektoru je neprihvatljiv za privredu

 

Neslaganje sa predloženim zakonom

Povodom aktuelnog Predloga zakona o zaradama u javnom sektoru, predstavnici Unije poslodavaca Crne Gore (UPCG) održali su sastanak sa predstavnicima privrednih subjekata koji posluju u Crnoj Gori (Aerodromi Crne Gore AD Podgorica, Održavanje željezničkih voznih sredstava AD, Barska plovidba AD Bar, Željeznička infrastruktura Crne gore AD Podgorica, Centar za ekotoksikološka istraživanja doo, Montenegro Airlines AD Podgorica, 13. Jul Plantaže AD Podgorica, Vodovod i kanalizacija – Cetinje doo, Ulcinjska rivijera AD Ulcinj).

Na sastanku upriličenom u prostorijama UPCG, zaključeno je da je Predlog zakona za UPCG neprihvatljiv, jer je isti neustavan, nekonzistentan sa pravnim sistemom Crne Gore i ne korespondira sa ratifikovanim konvencijama Međunarodne organizacije rada (MOR).

Istaknuto je da navedeni Predlog obiluje odredbama koje su u koliziji sa Ustavom Crne Gore, Zakonom o privrednim društvima, Zakonom o radu, Zakonom o zaštiti konkurencije, Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju, ratifikovanim međunarodnim konvencijama i kolektivnim ugovorima počev od Opšteg kolektivnog ugovora (OKU) koji je zaključen na nacionalnom nivou, preko važećih Granskih kolektivnih ugovora (GKU), do pojedinačnih kolektivnih ugovora zaključenih na nivou kompanija.

UPCG smatra da se pod javnim sektorom ne mogu podvesti privredni subjekti, nezavisno od toga što su u vlasništvu – stopostotnom ili većinskom – države ili lokalne samouprave.

U tom smislu, predstavnici UPCG su na sastanku istakli da sva privredna društava – bez obzira na to da li su u privatnom vlasništvu ili u vlasništvu države, odnosno lokalne samouprava – posluju u realnom sektoru (samostalno, na osnovu obavljanja djelatnosti ostvaruju prihode za finansiranje svih troškova poslovanja), u skladu sa propisima koji važe za sve ostale privredne subjekte. Kao primjer propisa, posebno su apostrofirali Zakon o privrednim društvima i opšte propise o radu.

Kao jedan od posebno problematičnih, neopravdanih i nepravičnih odredbi u navedenom Predlogu zakona, UPCG izdvaja član 10 stav 2 u kojem stoji: da su privredna društva koja su u prethodnoj godini ostvarila gubitak u poslovanju dužna da smanje zarade na iznos minimalne zarade (193 eura), do postizanja pozitivnih rezultata koji će biti potvrđeni od strane nezavisnog revizora.

UPCG i privredni subjekti – učesnici sastanka se pitaju: Kako je moguće da je predlagač zakona predložio da se u slučaju gubitka u poslovanju sve zarade smanje na iznos minimalne zarade u Crnoj Gori, kada znamo da je institut „minimalna zarada“ zaštitna kategorija za zaposlene sa najnižim primanjima i stepenom obrazovanja, a utvrđena je po osnovu linije siromaštva u Crnoj Gori?

Šta će biti sa onim privrednim subjektima koji pozitivno posluju, ali im dugovanja iz prethodnog perioda ne dozvoljavaju da imaju pozitivan finansijski izveštaj? Ovo se odnosi i na kompanije koje npr. ostvaruju pozitivne poslovne rezultate ali, zbog propisa o računovodstvu, iznos kredita u poslovnim knjigama moraju voditi u zvaničnoj valuti (euro), te zbog naglog pada vrijednosti eura u odnosu na dolar proističu ogromne nerealizovane negativne kursne razlike. Pritom, u nekim situacijama, ni rukovodstvo kompanije ni zaposleni nijesu mogli uticati na podizanje kredita, jer su odluke donošene na nivou „vlasnika“.

Da li to znači da će u tim privrednim društvima, počev od rukovodećih lica i najodgovornijih i najstručnijih radnih mjesta, pa do najprostijih poslova koji ne zahtijevaju poseban stepen odgovornosti i znanja, doći do izjednačenja zarada na 193€?

Dodatno se postavlja i pitanje: Zašto ovaj model važi samo za zaposlene u privrednim društvima, regulatornim tijelima i agencijama (koji ostvaruju sopstvene prihode), a ne i za organe (državne i lokalne) uprave (koji su budžetski potrošači), bez obzira na njihovu efektivnost, efikasnost i rezultate rada?

Imajući u vidu navedeno, ne čudi i sledeća konstatacija: Da li je ovakvim rješenjima (u gore navedenom slučaju) predlagač imao u vidu da će poslodavac, ukoliko se Predlog zakona usvoji, biti prinuđen da recimo jednom pilotu, ili licenciranom avio mehaničaru i tehničaru, kapetanu broda, glavnom šefu kuhinje ili zaposlenom koji ne samo što radi u posebnim uslovima rada, već je njegov rad od neprikosnovenog značaja za poslovanje i/ili snosi odgovornost za zaštitu i zdravlje zaposlenih i korisnika usluga tih privrednih društava, isplati zaradu u iznosu od 193 eura?!!

Na sastanku u UPCG je ocijenjeno da Predlog zakona obiluje nizom pravnih nonsesa. Jedan od primjera te vrste prepoznat je i u čl. 45. Stoga slijedi još jedno pitanje: Kako se može propisati obaveza usklađivanja propisa nižih nivoa do 31. decembra 2015. godine kada zakon kao takav, u ovom trenutku, još uvek nije usvojen na Skupštini, te samim tim ni objavljen u Službenom listu Crne Gore?

Nekome je očito „promaklo“ da se obaveza usklađivanja mora vezivati za rokove od datuma stupanja na snagu propisa, a zа uobičajeno je 6 meseci od dana stupanja na snagu zakona.

Generalni sekretarijat UPCG

izvor: http://www.poslodavci.org/http://www.poslodavci.org/

Advertisements

Komentariši

Upišite vaše podatke ispod ili kliknite na jednu od ikona da se prijavite:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava /  Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava /  Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava /  Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava /  Promijeni )

Povezivanje na %s